Keep calm & love Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Myriam Boer - WaarBenJij.nu Keep calm & love Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Myriam Boer - WaarBenJij.nu

Keep calm & love Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Myriam

20 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Alweer mijn derde stageweek, het gaat snel! Ik begin gelukkig al wat te wennen aan de lange dagen en het vroege opstaan, want men o men, ik moet iedere ochtend 06.15 uur opstaan. Ik maak lange dagen, van 7.30 tot 16.30, maar ik moet wel zeggen dat ik echt een gezellig, maar vooral ook goed stageadres heb. Voor de mensen die het nog niet weten, ik loop stage bij Spang Makandra, een internet marketing bedrijf. Ok, wat heb ik allemaal gedaan de afgelopen weken. Ik ben begonnen met salsales (YES!!), ik heb mijn eerste tripje gemaakt, flink wezen stappen, liggen zonnen natuurlijk, een Holikaverbranding meegemaakt en het hoogtepunt, ik heb Holi Phagwa gevierd!

Gelijk mijn eerste week in Paramaribo ben ik begonnen met salsadansen. Dat was een van de dingen die ik hoe dan ook wilde doen in Suriname, dus die missie is al geslaagd. En ik durf nu ook al te zeggen dat het niet alleen bij salsadansen blijft, kizomba gaat ook zeker geleerd worden! En wie weet nog wel meer, hehe. Zaterdag heb ik mijn eerste tripje gemaakt, we vertrokken vanaf Leonsberg met de boot naar Nieuw-Amsterdam, waar we het Fort Nieuw-Amsterdam gingen bekijken. Nadat we een rondleiding hadden gehad van onze gids, gingen we terug naar de boot om vervolgens dolfijnen te gaan spotten. Helaas waren ze niet heel actief en bleef het bij een paar vinnen. Daarna gingen we door naar een plantage, nadat we het bijbehorende dorpje hadden bekeken stapten we weer in de boot om naar johanna margaretha te gaan om daar roti te eten. Nadat we hadden gegeten moesten we de onze lange broek en shirt met lange mouwen aantrekken, want we gingen het moeras in om kaaimannen te vangen! Er werd nadrukkelijk gezegd dat we ons van top tot teen moesten insmeren met muskietengel, dus nadat we allemaal een nare alcoholwalm om ons heen hadden hangen, stapten we in de o zo stevige, comfortabele bootjes. Ik moet toegeven dat ik het best wel spannend vond..! Maar goed, ik zat, samen met mijn lieve huisgenootjes Jonne en Sanne, in een bootje waarvan de motor oververhit was en dus lagen we redelijk veel stil in het moeras en dat hebben de muggen geweten. Ik ben 17x gestoken in mijn gezicht………… Maar!! Het was het waard, want de kaaimannen zijn gevangen en het is vastgelegd! Ik was me een beetje aan het aanstellen, durfde dat arme beestje eerst niet eens vast te houden, maar uiteraard wel gedaan voor de foto, hehe.

Zondag ben ik naar een Holikaverbranding geweest. Dit is een jaarlijks Hindoestaans ritueel. Ik vond het een hele happening, echt bijzonder om bij te zijn. Waar het uiteindelijk om gaat is dat het goede het kwade overwint en dat wordt gevierd bij de verbranding. Oja, we werden met de taxi gebracht en de taxichauffeur heeft ons het verhaal uitgelegd tijdens de heenreis, dat was maar goed ook, want na de verbranding kwam de lokale televisie op me af om te vragen of ik het verhaal achter de Holikaverbranding even kon uitleggen!

En maandag, maandag was Holi Phagwa, wat een feest! De voorbereidingen waren hectisch in huize prinsessen, what to wear, what to wear. Alsof dat ook maar iets uitmaakt tijdens Phagwa, er blijft toch niks over van je kleding. Maar goed, opgedoft en wel opweg naar de palmentuin. Twee uren later, 28 poederflessen verder en het resultaat mocht er zijn. Het feestje ging door op het onafhankelijkheidsplein tot 00.00 uur. Het is vandaag donderdag en mijn armen, benen en hals zijn nog steeds groen. Dit kwam trouwens niet door de gewone Phagwa poeder, ik kwam mijn lieftallige stagebegeleidster tegen die een ander leuk goedje had. Helaas is dit iets hardnekkiger en werkt zelfs douchen met een schuurspons niet tegen de vlekken. Al met al was het echt een super vet feest en ik ben echt blij dat ik dit mocht meemaken! Foto’s volgen, beloofd!

  • 20 Maart 2014 - 21:19

    Judith:

    Leuk verslag lieverd!
    Ik heb verdorie die hele holika verbranding gemist!! Dus hoop dat je daar ook foto's van hebt Hihi
    Wat salsa betreft.. Wij gaan echt wel feestjes bij langs wanneer je weer terug in Nederland bent!
    Geniet ervan en maak maar veel plezier!
    Xx

  • 21 Maart 2014 - 10:26

    Lotte De Vriesl:

    Hee meid, wat heerlijk om je verslag te lezen! En heel tof dat je al bent begonnen met dansen! Marjon, Karin en ik zijn de salsafeestjes in Groningen aan t ontdekken duss het gaat je her nog van pas komen ;-). Geniet geniet ik ben heus niet jaloers!

  • 22 Maart 2014 - 13:25

    Karina Radha Kishun:

    Een leuk verslag, even een tip?
    Probeer je te wassen met lemmetje,alles verdwijnt als sneeuw voor de zon!
    Gr.karina

  • 22 Maart 2014 - 18:55

    Jitske De Boer :

    Hey famke,
    Wat leuk om je reisverslag te lezen! Heel veel plezier op avontuur in Suriname. Zet hem op en geniet van iedere dag!
    Dikke tút

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname 2014

Voor vijf maandjes naar Suriname!

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2014

Joehoe!

28 Mei 2014

Love Life,

03 Mei 2014

Raleighvallen - Voltzberg, CHECK!

11 April 2014

Jooeehoeee!!

20 Maart 2014

Keep calm & love Suriname!
Myriam

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 6241

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 29 Juli 2014

Suriname 2014

Landen bezocht: